and bring it to life

Een opgediept verhaal, gebruik makend van alle mogelijke middelen, zó tot uitdrukking brengen dat het je pakt. Dat je er in opgaat, je inleeft, het iets met je doet, dat je wel in actie moét komen, of je precies dat ene gevoel geeft.

Een van mijn inspiratiebronnen is Oliviero Toscani. De fotograaf die in de jaren ’80 beroemd werd door de fameuze Benetton campagnes.

Recenter zwengelde Toscani een wereldwijde discussie aan over anorexia, en deed dat met de foto’s van model Isabelle Caro in de No Anorexia campagne. (zie foto)

Met zo’n grootheid durf ik mijzelf niet te meten, maar er zijn overeenkomsten, en verschillen zijn er ook: Zo kiest Toscani voor choqueren, en ik voor involveren. Hij choqueert met één beeld, en brengt daar iets mee op gang. Ik vang een verhaal, breng het tot leven, en involveer zo de ontvanger. Maar daar heb ik meer instrumentarium bij nodig dan één foto, namelijk: grafische vormgeving, uitgebalanceerde teksten, foto’s en film, gedrukte- en digitale media, ‘experience’ én combinaties van dit alles.

 

Toine Nagel

 


 

Foto: ‘Wie of wat is 3FM? Wat maakt ons typisch 3FM?’ vroeg ik, en mijn vragen maakten reacties los als: ‘We zijn rebels, tegendraads, soms controversieel, máár… altijd met het hart op de goede plaats’. Die antwoorden hebben zich gematerialiseerd in Serious Request: ‘Het hart op de goede plaats’ werd tastbaar, en iets dat je samen beleeft.